Instalacja LPG – jak zapewnić jej trwałość?


Instalacja LPG w aucie umożliwia bezawaryjnie pokonywanie imponujących przebiegów. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach. Jak w prawidłowy sposób eksploatować auto „z gazem”, by – jak najdłużej – cieszyć się bezawaryjnością?

Instalacja LPG wymaga konserwacji

Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem instalacji mamy do czynienia. W przypadku starszych pojazdów – z instalacją mieszalnikową – kluczową kwestią dla trwałości silnika jest uruchamianie zimnego pojazdu na benzynie, zwłaszcza w niskich temperaturach. Gaz płynny ma ok. 105-110 oktanów, zaś benzyna od 95 do 99 oktanów. Wyższa liczba oktanowa powoduje, że układ zapłonowy i korbowo tłokowy znoszą większe obciążenia i pracują w trudniejszych warunkach. W nowych instalacjach problemy z układem zapłonowym nie są zagrożeniem. Mimo to, trzeba pamiętać o regularnej kontroli stanu świec i przewodów zapłonowych.

Bardzo ważne jest systematyczne kontrolowanie poziomu płynu chłodniczego. W aucie z instalacją gazową płyn ten nie tylko chłodzi, ale też ogrzewa parownik przyspieszając proces rozprężania gazu. Kluczowe znaczenie ma więc prawidłowy, fachowy montaż instalacji LPG.

Pamiętaj o oleju

Dobrą kondycję silnika zagwarantuje również regularna wymiana oleju silnikowego. Trzeba pamiętać, że w samochodach eksploatowanych na LPG kolor oleju często nie wskazuje na jego wyeksploatowanie (mniej osadów). To jednak tylko pozory – nie można zapominać, że olej w znacznym stopniu odpowiada również za chłodzenie, a temperatura spalania gazu jest wyższa niż benzyny. Dlatego właśnie powinniśmy rygorystycznie przestrzegać przeglądów olejowych i dokonywać ich nie rzadziej niż co 10-15 tys. km.

Przy każdorazowej wymianie oleju warto też zainwestować w wymianę filtrów gazu. Koszt takiej operacji rzadko przekracza 50 zł, a pozwala ona na uniknięcie nieprzyjemności w postaci strat mocy czy falowania obrotów, niekontrolowanego przełączania się instalacji z gazu na benzynę mimo to że w zbiorniku pozostaje jeszcze spora ilość gazu.

Nie można też zapominać o regularnym „przepalaniu” pojazdu na benzynie i o jej tankowaniu. W większości pojazdów w czasie jazdy na gazie pracuje też pompa paliwa, ponieważ ta smarowana jest benzyną odpowiedni poziom paliwa pozwala zdecydowanie wydłużyć jej żywotność.