Czy samochód na LPG wydziela nieprzyjemny zapach?

Nie! Samochód z zamontowaną instalacja LPG nie wydziela żadnego zapachu. Samo paliwo ma jednak bardzo mocny zapach –  to element kontroli bezpieczeństwa.

Popularny mit głosi, że instalacje LPG śmierdzą. To nieprawda.  Szczelna, prawidłowo zamontowana instalacja nie powinna wydzielać żadnego zapachu. Jeśli taki zapach się pojawia, to sygnał ostrzegawczy, którego nie można lekceważyć.  Zapach gazu w samochodzie oznacza jeden z dwóch problemów: nieszczelność w którymś miejscu instalacji, albo źle wyregulowane parametry jej pracy.

Sama mieszanka propanu i butanu nie ma żadnego zapachu, więc w procesie produkcji dodawane są do niej komponenty zapachowe. W tym celu używa się etanotiolu (merkaptanu etylowego, zawierającego m. in. związki siarki). W 2000 r. w Księdze Rekordów Guinnessa związek ten został uznany za najbardziej cuchnącą substancję na świecie.  Zapach mieszanki ma więc kluczowe znaczenie dla kwestii bezpieczeństwa instalacji. Norma PN-EN 589 mówi, że zapach LPG powinien być nieprzyjemny i wyczuwalny w powietrzu już przy stężeniu stanowiącym 1/5 dolnej granicy wybuchowości. Dzięki temu łatwo wykryć ewentualną nieszczelność czy wyciek.

Instalacje starego typu, zwane mieszalnikowymi, kojarzą się z charakterystycznym zapachem gazu podczas codziennego użytkowania. Nieprzyjemny zapach towarzyszył najczęściej starszym samochodom, wyposażonym w instalacje I-szej oraz II-giej generacji. Nowoczesne instalacje STAG są całkowicie szczelne. Jeśli poczujesz jakikolwiek zapach podczas eksploatacji, jak najszybciej sprawdź szczelność układu.