Jak dbać o instalację autogaz?

Montaż instalacji autogaz pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacji samochodu. By cieszyć się z oszczędności jak najdłużej, trzeba jednak pamiętać o jej regularnym serwisowaniu. Kiedy wybrać się do warsztatu i na co zwrócić szczególną uwagę w czasie przeglądu?

Instalacja autogaz – o czym trzeba pamiętać?

Za fachowy przegląd instalacji gazowej w serwisie posiadającym autoryzację wiodących producentów zapłacimy około 100-150 zł. To niedużo, biorąc pod uwagę, że wczesne wykrycie wszelkich nieprawidłowości w dłuższej perspektywie uchronić nas może przed setkami złotych wydanych na naprawy jednostki napędowej.

Standardowy przegląd instalacji gazowej obejmuje przeważnie sprawdzenie szczelności wszystkich połączeń i wymianę filtrów. W przypadku IV generacji instalacji LPG – tzw. „sekwencji” – mamy do czynienia z dwoma ich rodzajami: filtrem fazy ciekłej i filtrem fazy lotnej. Dopilnujmy więc, by wymienione zostały oba. Zaniedbanie tej prostej czynności może być powodem wielu usterek objawiających się chociażby szarpaniem, falowaniem obrotów, czy gaśnięciem silnika.

Korzystając z okazji powinniśmy też skontrolować stan połączeń w układzie chłodzenia. Dotyczy to zwłaszcza tych niefabrycznych, będących następstwem montażu instalacji gazowej, które odpowiadają za ogrzewanie tzw. „parownika” płynem chłodniczym. Z czasem potrafią się one rozszczelniać, a nie dostrzeżony w porę ubytek płynu chłodzącego może mieć wiele nieprzyjemnych konsekwencji: począwszy na problemach z ogrzewaniem (zapowietrzona nagrzewnica), na kosztownym uszkodzeniu głowicy kończąc!

W przypadku „sekwencji”, nieodłącznym elementem jest również regulacja, czyli – kolokwialnie mówiąc – podpięcie sterownika do komputera i weryfikacja parametrów pracy. To bezsprzecznie najważniejszy element okresowego przeglądu – nie można go pominąć, nawet jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń co do pracy auta na LPG! Trzeba zdawać sobie sprawę, że źle wyregulowana instalacja autogaz w szybkim tempie doprowadzi do poważnych uszkodzeń.

Na to zwróć uwagę

Alarmującym objawem jest np… niewielkie zużycie gazu. Spalanie LPG zawsze MUSI być wyższe niż w czasie jazdy na benzynie! Jeśli jest inaczej – wbrew pozorom – nie ma się z czego cieszyć. Oznacza to bowiem zbyt ubogą mieszankę. Jej efektem jest niebezpieczny dla silnika wzrost temperatury w komorze spalania. W takich warunkach kosztowna usterka – wypalenie gniazd zaworowych, uszczelki głowicy a nawet dziury w tłoku – jest tylko kwestią czasu! M.in. stąd wzięła się – pokutująca od lat – opinia o szkodliwym wpływie LPG na silnik. W czasach świetności I i II generacji instalacji gazowych, w których kierowcy mogli samodzielnie regulować dawkę gazu za pośrednictwem zaworu śrubowego, pokusa zmniejszenia spalania często wygrywała ze zdrowym rozsądkiem. Dzisiaj system OBD zadba o to, aby nas poinformować o nieprawidłowej mieszance.

Właśnie z tego względu cykliczna kalibracja układu przez specjalistę, przeprowadzana przy okazji wymiany filtrów, to najważniejszy element okresowego przeglądu instalacji gazowej. Tylko takie podejście pozwala na wykrycie wszelkich nieprawidłowości i korekcje dawek, co gwarantuje długą i bezproblemową eksploatację samochodu na LPG!